دارابي از مديران سيما خواست به سريال‌هاي تاثريا، شيدايي و پنجره خاتمه دهند رسانه ملي كوله بار غم و دارابي از مديران سيما خواست به سريال‌هاي تاثريا، شيدايي و پنجره خاتمه دهند رسانه ملي كوله بار غم و
تاریخ : پنج شنبه 29 دی 1390
نویسنده : Oda Pardeks
رسانه ملي كوله بار غم و اندوه را زمين مي‌گذارد
 
دارابي از مديران سيما خواست به سريال‌هاي تاثريا، شيدايي و پنجره خاتمه دهند
رسانه ملي كوله بار غم و اندوه را زمين مي‌گذارد
 
الناز خمامي‌زاده | در حالي كه روزنامه «جوان» در ۱۷ دي ماه براي اولين بار طي گزارشي تحت عنوان «اربابان سياه نمايي بر تلويزيون مي‌تازند» به واقعيت حاكميت فضاي غم‌انگيز در عرصه تلويزيون ملي پرداخت و از «ستايش» گرفته تا «پنجره» «شيدايي» و «تا ثريا» تسلط تهيه كنندگان و كارگردانان ملودرام‌هاي غم‌انگيز اجتماعي محور را بر تلويزيون به چالش كشيد، به فاصله چند روز بعد بخش «صرفاً جهت اطلاع» اخبار ۲۰:۳۰ و نيز چندين و چند سايت خبري ديگر نيز روي اين موضوع تمركز كردند تا بالاخره در روز گذشته معاون سيما در واكنشي جالب توجه مديران سه شبكه خود را براي پخش سريال‌هايي با فضاي غم انگيز و تلخ مورد مؤاخذه قرار داد.

تلويزيون اثر مستقيمي در شادابي و نشاط اجتماعي دارد اما براي خانواده‌هاي ايراني كه تعصب خاصي بر رعايت شدن موازين اخلاقي و شئونات ديني در قالب برنامه‌هاي تلويزيوني دارند و تنها مخاطب برنامه‌هاي تلويزيون ملي‌شان هستند، چند ماه اخير به مثابه يك كابوس مي‌ماند. صدا و سيما طي چند ماه گذشته با توليد و پخش سريال‌هاي «ستايش»، «پنجره»، «شيدايي» و «تا ثريا» كوله باري از غم و بدبختي و فلاكت را در دامان بينندگاني ريخت كه خسته از يك روز كاري بعد از مدت‌ها در تمناي ديدن يك اثر طنز در تلويزيون بودند. جالب است كه اين جريان در شرايطي اتفاق افتاد كه علي دارابي ، معاون سيما اوايل امسال اعلام كرده بود كه مسئولان صدا و سيما در تلاش براي جلوگيري از ساخت سريال‌هاي تلخ هستند. ادامه روند توليد و پخش ملودرام‌هاي غم انگيز و نيشتر چندين سايت خبري به اين جريان كه با پيشگامي «جوان» انجام شد، دارابي را بر آن داشت تا در روز گذشته مديران سه شبكه خود را مورد پرسش قرار دهد. دارابي از مديران شبكه‌هاي يك، سه و پنج خواسته است كه در خصوص سريال‌هاي «تا ثريا»، «شيدايي» و «پنجره» پاسخگو باشند و از آنها خواست كه اين سريال‌ها را هر چه زودتر خاتمه دهند، البته مؤاخذه دارابي از اين سه شبكه تنها معطوف به پخش سه سريالي شده است كه به صورت همزمان از سه شبكه سيما در حال پخش هستند، حال آنكه جريان سياه نمايي در تلويزيون ملي از ماه‌ها پيش آغاز شده بود. در واقع وقتي كه مردم متعاقب ماه‌هاي رمضان سال‌هاي قبل در انتظار ديدن حداقل يك سريال طنز در ماه رمضان امسال بودند، اما باز هم پخش سريال‌هاي پر‌مناقشه و غم انگيز و در عين حال ماورايي فضاي تلويزيون را اشغال كرد.
همچنين سريال «ستايش» كه از آن مي‌توان به عنوان اسطوره سريال‌هاي غمبار تلويزيون ياد كرد، هر چه بيشتر بر تاريكي فضاي خاكستري‌رنگ تلويزيون افزود. حالا جاي خوشحالي است كه يك مسئول از سازمان دولتي صدا‌و‌سيما به اين توجه كرده است كه فضاي غم‌انگيز تلويزيون، مخاطبان را از رويكرد اصلي كه وي بعد از ماه رمضان نيز تبيين كرده بود، دور مي‌كند.
دارابي در سخنان خودش به اين مسئله اشاره كرده است كه سيما در زمينه طنز و توليد برنامه‌نشاط ‌آفرين كمبود دارد.
دارابي در حالي به اين موضوع توجه نشان داده است كه به گفته برخي منتقدان تلويزيون معضلي كه امروز تلويزيون و مخاطبان با آن دست به گريبان هستند، به تسلط گروه خاصي از تهيه‌كنندگان بر تلويزيون باز مي‌گردد؛ گروهي كه صرفاً در زمينه تهيه ملودرام‌هاي غم انگيز و سياه مهارت دارند و تصميم نهايي براي تلويزيون را هم خودشان اتخاذ مي‌كنند، درست مانند دوران اوج توليد و پخش سريال‌هاي طنز كه گفته مي‌شود در آن دوران شخصيت‌هايي از جنس مهران مديري و رضا عطاران بر تلويزيون مي‌تازيدند.
حقيقت اين است كه ويترين پخش تلويزيون در اين سال‌ها هيچگاه خالي از فضاي طنز نبوده است. «ساختمان پزشكان»، «سه دونگ سه دونگ»، «شمس‌الاماره» و... در سال گذشته و شش ماهه اول سال جاري مخاطبان تلويزيون ملي را به خوبي سرگرم كرده‌اند، حتي زماني كه تلويزيون اثر شاخص طنزي را آماده پخش نداشت، درام‌ها و ملودرام‌هاي اجتماعي تهيه و پخش مي‌شدند كه فضايشان به اندازه فضاي تاريك سريال‌هاي امروزي تلخ و فلاكت بار نبود، البته توليد و پخش ملودرام‌هاي اجتماعي از جنس «ستايش»، «تا ثريا»، «شيدايي» و «پنجره» نيز بخشي از نياز يك رسانه است اما مشكل اينجاست كه شبكه‌هاي مختلف صدا و سيما در حركتي هماهنگ به يكباره سراغ پخش اين ملودرام‌ها رفته‌اند كه فضايشان تاريك و عصبي و شخصيت‌هايشان پرخاشگر و ماتم زده هستند.
در عين حال مدير روابط عمومي شبكه يك ضمن تأييد خبر پخش دو قسمت پاياني مجموعه
«تا ثريا» طي امشب و فرداشب، هرگونه اصلاحات و مميزي آن را تكذيب كرد و گفت: هيچ موردي از اين مجموعه حذف نمي‌شود اما پنج‌شنبه شب آخرين قسمت روي آنتن مي‌رود.



|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
موضوعات مرتبط: , , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید